Douglas Sea

Obserwacja turystów doświadczających nadmorski krajobraz, przypomina o dyskursie wizualnej konsumpcji przyrody. Estetyzujące rozumienie natury prowadzi mnie do pojęć wzniosłości oraz malowniczości, których używano w XVIII wiecznych rozważaniach na temat krajobrazu. W tym kontekście brytyjski pastor William Gilpin stworzył mechanizm, który polegał na odwoływaniu się do opisanych oraz zobrazowanych efektów, dzięki którym widz mógł określić malowniczy, wyjątkowy, ale również schematyczny krajobraz.

Moje pierwsze doświadczenie morskiego krajobrazu wiąże się z rodzinną tradycją, stanowiącą rodzaj rytuału odnoszącego się do zmysłowego poznania. Douglas Sea jest reminiscencją wspomnień z okresu dzieciństwa. Douglas Sea to krajobraz odczuwany tu i teraz, poprzez zmysły, ale głównie poprzez obrazy.


Douglas Sea is an installation of photographs, video and sculpture. What unifies the assemblage of artworks is their representation of turists experiencing a seascape – a form of visual consumption of nature. Ponikiewski's project is shaped by two conceptual frameworks. One aesthetic and the other autobiographical. The two connect the definition of 'Douglas Sea', which is the landscape felt here and now, throuhg the senses, but mostly through images. The aesthetic frame is informed by essays by the 18th century British pastor, artist, and writer William Gilpin who formulated a schematic mechanism for identify the picturesque elements of a landscape while also observing its uniqure characteristics. The autobiographical comes from the artist's childhood experiences of marine landscapes with his family, which he recalls as a ritual of sensory cognition - from the description to the exhibition.

Makieta krajobrazu / klifu 

Gdynia 2016.

Cyfrowy relief morza

„Tylko w jednym z kątów poniewierał się wykrzywiony, podarty pantofel z czerwonym pomponem. Wiernie jeszcze zachował kształt jej stopy. Ten nędzny pantofelek, wierniejszy niż pamięć ludzka, jeszcze nie zapomniał tej tak udręczonej nogi”

Grek Zorba, Nikos Kazandzakis

Echosonda, autoportret. Gdynia 2015.

Wspomnienie morza (~1989-1991).

Gdynia 2016

Widok / pamięć krajobrazu

Gdynia 2018

Dokumentacja wystaw

MEWKA otwarta pracownia

Gdańsk 2018

Galeria R+ / Galeria Wydziału Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie. Ekspozycja w ramach 12. Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Wizualnej inSPIRACJE „Breathtaking“. 

Szczecin 2017

International Photography Festival Bialystok INTERPHOTO 2017, 'Gaps' - Poznań University of Arts, Exhibition Hall of Architecture Department.

Białystok 2017

Using Format